en

BMW I3 120AH

STÁLICA, KTORÁ VÁS ODVEZIE ĎALEJ.

BMW I3 120AH
BMW I3 120AH
BMW I3 120AH

7.7.2020

BMW i3 je elektromobil, na ktorom možno najlepšie dokumentovať, ako postupuje vývoj batérií pre elektrické vozidlá. Zatiaľ čo prvá verzia i3 prišla na trh v roku 2013 s kapacitou batérie 21,6 kWh, druhá generácia mala kapacitu 33,2 kWh a tá najnovšia prichádza so 42,2 kWh pri rovnakých rozmeroch, pričom hmotnosť auta sa zvýšila iba o 33 kg. Batéria sa navyše rýchlejšie nabíja na DC nabíjačkách a vozidlo dostalo aj výkonnejšiu trojfázovú AC nabíjačku s výkonom až 11 kW. Tá dokonca pri našom teste pracovala až s výkonom 14 kW. V praxi to znamená, že doma wallboxom s dostatočným výkonom alebo na verejnej AC nabíjačke nabijete za hodinu asi na 100 km dojazdu. Batéria má zlepšený systém riadenia teploty, ktorý ju udržuje v optimálnom rozsahu teplôt, čo zvyšuje výkon. Udržiavanie jej teploty napomáha aj klimatizácia a vykurovanie vozidla. BMW i3 je medzi elektromobilmi z viacerých strán výnimočný model. Jeho koncept bol predstavený už v roku 2011 a do sériovej výroby sa prvá verzia dostala v roku 2013. Konštrukcia vozidla spočíva na hliníkovom šasi, ktoré nesie batériu, zavesenie náprav aj elektromotor umiestnený na zadnej náprave. Karoséria je vyrobená z uhlíkového kompozitu, ktorý má nízku hmotnosť a vysokú pevnosť. Výrobca si potrpí na ekologickosť celého výrobného procesu aj konštrukcie vozidla. Továrne, kde sa tieto vozidlá vyrábajú, používajú energiu z hydroelektrárne a z veternej elektrárne. Drevené obloženie v interiéri je z eukalyptového dreva, kožené poťahy sú farbené extraktom z olivových listov a plastové obklady interiéru sa vyrábajú z recyklovaných PET fliaš.

Od prvej verzie si vozidlo drží svoj typický dizajn a novšie varianty prichádzajú skôr s kozmetickými úpravami a farebnými obmenami interiéru a exteriéru. Vo výbave sa toho veľa nemení. Staršie verzie mohli byť za príplatok vybavené aj systémom REX (Range Extender) – malým benzínovým motorom s generátorom, ktorý umožnil predĺženie dojazdu až o ďalších 100 km. Vzhľadom na to, že s najnovšou batériou dosahuje dojazd okolo 300 km,  tento systém už v ponuke nie je. BMW i3 je vozidlo určené predovšetkým na mestské a prímestské jazdenie. Špecialitou je otváranie zadných dverí proti smeru jazdy po otvorení predných. Nekonvenčná palubná doska je vybavená dvojicou displejov tabletového typu, akoby umiestnených v priestore. Trvale je zaradená maximálna rekuperácia a vozidlo neumožňuje jazdu zotrvačnosťou, ale ihneď po uvoľnení pedála rekuperuje.

V meste alebo pri zjazde z kopcov je toto ovládanie praktické a v podstate vôbec nemusíte po užívať brzdy. Pri bežnej premávke môžete využívať adaptívny tempomat, vďaka ktorému nemusíte mať nohu stále na plyne. Ten nepracuje s radarom, ale iba s kamerou. Poháňaná je iba zadná náprava, čo je pri elektromobiloch vcelku rarita, kvalitný stabilizačný systém však udrží vozidlo na ceste aj v zlých poveternostných podmienkach. Kombinácia vysokej, krátkej a pomerne úzkej stavby s 20" kolesami na našich okreskách zvýrazňuje pomerne tvrdý podvozok. Veľa komfortu si teda aj napriek pohodlným sedačkám neužijete. V meste a na okreskách sa dá jazdiť veľmi úsporne, medzi 13 – 14 kWh/100 km, takže v tomto prípade budete bez problémov atakovať dojazd 300 km. Pri diaľničnej jazde s využitím klimatizácie však počítajte so 17 – 20 kWh/100 km, a tak dojazd rapídne klesne. Pozitívom je vzhľadom na kapacitu batérie výkonnejšia interná nabíjačka s výkonom až 11 kW, ktorú využijete hlavne na verejných AC nabíjačkách. Za to si BMW rozhodne zaslúži pochvalu. Aj keď cenovo i3 zostáva stále v prémiovej triede, s vyšším dojazdom už aj jeho cena dáva väčší zmysel ako pri prvej verzii.

BMW I3 (120 AH)

›  Kapacita batérie (kWh)  42,2

›  Napätie batérie (V)  352

›  Poháňaná náprava  zadná

›  Výkon motora (kW)  125

›  Trvalý výkon motora  n/a

›  Krútiaci moment (Nm)  250

›  Nabíjanie DC-typ konektora  CCS

›  Nabíjanie DC-max. výkon  50

›  Nabíjanie AC-typ konektora  2

›  Nabíjanie AC-výkon nabíjačky 11

›  Podpora 3f AC nabíjania  3f

›  Hmotnosť prázdna (kg)  1345

›  Max. rýchlosť (km/h)  150

›  Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,3

›  Dojazd (km)/metodika  235-310 km/WLTP

›  Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 12,2

Čas AC nabíjania

0-100% Schuko (1f 10 A, 2,3 kW) výkon (kW)/čas 2,3/ 19 h 30 min

Typ 2 (1f 16 A 11 kW)  výkon (kW)/čas 3,7/12 h 15 min

Typ 2 (3f 16 A 11 kW)  výkon (kW)/čas 11/4 h 15 min

Typ 2 (3f 32 A 22 kW)  výkon (kW)/čas 11/4 h 15 min x

x - Obmedzenie palubnej nabíjačk

TESTY

›  Spotreba v teste (kWh/100 km)  10,4-17

›  Dojazd v teste (km)   260-320

›  Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,7

›  Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11

›  Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 48

›  Čas nabíjania  10-80 % (min)  35

›  Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 48

›  Čas nabíjania  10-80 % (min)  35

TEST NEXTECH 04/2019

Cena modelu (EUR s DPH)  39 150 eur

Cena testovaného vozidla (EUR s DPH)  50 811 eur

PLUSY, MÍNUSY

+ Kompozitová konštrukcia, nízka spotreba, dizajn, spracovanie, výborný dojazd, akcelerácia, výkonné AC nabíjanie

- tvrdší podvozok

HODNOTENIE V TESTE

Jazdné vlastnosti: 92%

Spotreba: 98%

Priestor pre posádku, pohodlie: 95%

Technologická výbava: 95%

Ostatná výbava: 90%

Ovládanie: 98%

Vyhotovenie: 100%

CELKOVO: 95%

Objavte viac

Súbory cookie na doméne bavariatt.sk.

Akceptujte súbory cookie.
Zistiť viac, vrátane informácií o tom, ako odmietnuť súbory cookie.